Zuid Laos & de geschiedenis van Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Karen Joppen - WaarBenJij.nu Zuid Laos & de geschiedenis van Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Karen Joppen - WaarBenJij.nu

Zuid Laos & de geschiedenis van Cambodja

Door: Karen

Blijf op de hoogte en volg Karen

01 November 2008 | Cambodja, Phnom-Penh

En jahoorrr, daar zijn we weer met een nieuw avontuur! Ditmaal komt het life-verslag uit het enige echte Cambodja! Zal even beginnen waar ik vorige week geeindigd was, Vientiane.
Vanuit daar hebben we heel veel gereisd en weinig gedaan om uiteindelijk het zuiden van Laos te bereiken. In Savannakhet 1 nacht gebleven, wat we beter niet hadden kunnen doen...Pfff, nog geen kip op de weg en amper een toerist te zien. En nee, ook hier waren geen tempels die het bezoeken waard zijn (overal zijn ze, behalve hier;)) De volgende dag maar snel met de locale bus naar Pakse, bijna onze eindbestemming in Laos. De locale bus, een heel avontuur op zich, maar het viel ons 100% mee. Zoe goed als de enige toeristen. Bij elke stop komen we plaatselijke vrouwen de bus ingestormd met de gebraden kippen op stok. Ze snappen niet helemaal dat Westerlingen daar niet van gediend zijn;) Het aanbod maar vriendelijk afgeslagen. In Pakse hebben we Wat Pho Champasak bezocht, een tempel gebouwd door de Khmer (Cambodja). Volgens ons een soort Ankor Watt in het klein. De tocht ernaartoe was het mooiste avontuur van de hele dag. WE hadden besloten om het zelf te doen, met en busje naar het water waar we met de ferry de rivier over moesten. Nou de ferry's hier in Azië zijn 3 boten langs elkaar meteen houten plank erover heen. Kan de veerpont van Grubbenvorst naar Velden nog wat van leren;) Maar goed, veilig de overkant bereikt. Vanuit naar gelift naar de tempels, kostenbesparend he;) We blijven Hollanders :D Op de terugweg door een vissersman naar de overkant gebracht, echt prachtig. Voelde me net Floortje Dessing tussen al die locals;)
Zondag vanuit Pakse naar de 4000 Islands vertrokken. Dat moest toch een hoogtepunt van Laos zijn, moeten we de verhalen geloven. Nou en dat was het! Prachtig! Een bungalow (noujaa houten huisje met een 2 persoonsbed met planken) boven het water met uitzicht op de river. 2 hangmatten waar je heerlijk in kunt vertoeven. Dat is het leven op Don Det eiland. Daarbij krijg je er een dierentuin cadeau bij, heb slangen gezien, een aap, het krekelkoor was elke ochtend vroeg aanwezig, 1000 mieren en grote insecten (geen idee hoe de beesten heten) en de lizards mogen niet ontbreken! Maar we hebben 2 heerlijke dagen gehad! Leuke mensen ontmoet, een jongen uit Nederland, een meisje uit Engeland die al 2 jaar aant reizen is en Kristina uit Denemarken. Erg gezellig. De stroom wordt uitgezet op het eiland vanaf een uurtje op 9 savonds, dus je bent aangewezen op je zaklamp. Maar dit resulteert wel in een prachtige sterrenhemel! Echt waar, zoveel sterren en heldere sterren heb ik nooit gezien! Super! Heb zelfs sterrenbeelden kunnen ontdekken. Weer wat geleerd;)
De 2e dag zijn we op pad gegaan om de Irawaddy-dolfijnen te zien. Met de fiets het eiland over en daar met een bootje naar een soort van eilandje gebracht waar we als een stel zombies naar het water waren aant staren. Nouja zeg, dachten we, dit slaat alles! Maar na 10 minuten zagen we dan echt de dolfijnen!!! :D:D Welleswaar van een afstand, maar we hebbe ze gezien. En dat terwijl er nog maar 100 van deze soort leven op de hele wereld, best bijzonder dus!

Dinsdag dan echt naar Cambodja, alweer land 3 in ons rijtje. Dat wel steeds korter wordt, dat betekend dat het einde langzaam maar zeker al in zicht komt!! Met de bus (3 verschillende in totaal) de grens over. Waar we op 3 verschillende plaatsen een stempel moesten halen, die dan ook weer 1 dollar kost (waarvoor, voor de inkt!?!?!) maar uiteindelijk met visum de grens over! En daar was eigenlijk onze eindbestemming Kratie, maar toch besloten om meteen door te reizen naar Phnom Penh. Na een lange dag reizen hier eindelijk aangekomen! Laat Cambodja maar komen!
Een dagje de stad verkend en de dag erna op naar Tuol Sleng, S21-prison, de gevangenis tijdens de oorlog. Tijdens het regime van Pol Pot (Kmher Roge) werden hier wel 1700 (onschuldige) mensen gevangen gehouden, gemarteld en mishandeld. Erg indrukwekkend om te zien! Heftige foto's van mensen die daar gevangen gezeten hebben en je loopt dan dus echt in de gebouwen waar het zich allemaal afgespeeld heeft. Raar idee.... Daarna ook nog een film erover gezien, hoe een liefde de oorlog niet overleefd. Een moeder verteld over haar zoon en zijn vrouw. Heftig...Weet niet zo goed hoe ik het moet omschrijven, maar indrukwekkend was het zeker!
Ook de Killing Fields bezocht, waar de mensen gemarteld en gedood werden. Overal kuilen, die dienen als massagraven. De mensen moeten op de rand van de kuilen gaan zitten (gehurkt) en worden dan geslagen of doodgeschoten en vallen zo de kuilen in. Je zag gewoon nog resten kleren en sommige stukken bot uitsteken, bah! Echt griezelig gewoon.
Maar ik ben blij dat ik deze dingen gezien heb. Zijn toch belangrijk voor de geschiedenis van dit land en hoort er bij. Toch een van de redenen om dit land te bezoeken.
Een nieuw land betekent natuurlijk ook weer een nieuwe massage uittesten;) En dat hebben we gedaan, de traditionele Khmer massage van blinde mannen. Erg appart dat ze je niet kunnen zien, maar heerlijk! Ook weer voor herhaling vatbaar!
Gisteravond ons eerste echt backpackers-ongedierte-avontuur beleefd. Komtie: Na een avondje gezellig eten in een Nederlands tente, terug naar ons guesthouse. Beetje klaar maken voor te slapen totdat Sanne roept: 'Karen ik zie een rat'. Karen: 'Neeeeee waar!!!?!?!!' (Ondertussen stonden we binnen 1 seconde als 2 gekken op ons bed) en jahoor...daar rentie...tussen onze spullen!! Brrrr een dikke, vieze, bruine rat!!!
En wat te doen...Maar naar de receptie om te vragen of ze m AUB, HEEL SNEL, DIRECT, weg willen halen. Gelukkig waren ze erg vriendelijk en kregen we zelfs een nieuwe kamer!
Toch niet zo goed geslapen vannacht;) Maar weer een heel avontuur waar we nu om kunnen lachen.
Over dierentuinen gesproken, vanmiddag zaten we te lunchen in t guesthouse, komen de apen ineens over t dak aangerend. Zitten we in een TukTuk midden in de stad, loopt er zomaar een olifant door de straat.. Het moet niet gekker worden, maar erg leuk!;)
Morgen vertrekken we naar Siem Reap, onze tweede en laatste stad in Cambodja. Daar gaan we Ankor Watt eindelijk bezoeken!
De tijd die vliegt! Nog maar 7 weken en dan zit het er al weer op! Maar met nog vele leuke dingen in het vooruitzicht gaan we onze reis goed afsluiten!
Waarschijnlijk volgt het volgende bericht uit Thailand!

Liefs Karen

• 01 November 2008 - 10:47

Karlijn:

Karen!
    Aahh jij hebt de dolfijnen wél gezien! Beter!!
    Super om te horen dat je het nog steeds goed naar je zin hebt!! De tijd vliegt hè.. ik weet t!
    Grappig dat je in Thailand eindigd want dat is qua reizen echt het makkelijkste land!.. Daarom was ik daar begonnen :P
    Take care!!
    En nog een tip: Hou leuk contact met de mensen die je daar ontmoet via email enzo, echt superleuk en handig voor slaapplaatsen ;)
    xxx Cox

• 01 November 2008 - 10:51

Heidi:

Jaaaaaaaaaaaaaaaa gelukt!!! 1e!! :D

Meis, het klinkt allemaal weer supergoed. Wel echt heftig wat je allemaal gezien hebt, maar denk dat het je goed bewust maakt van dingen die zijn gebeurd (en op sommige plekken in de wereld nog steeds gebeuren)!

Veel plezier in Cambodja, succes met de Ipod:P en tot mails!

Liefs en een dikke knuffel,
    Heidi

• 01 November 2008 - 10:52

Heidi (alweer):

Neeeeeeee niet gelukt, 2e! Maar goed, volgende x beter :p

• 01 November 2008 - 11:51

Nicky:

haaj meissie, super om weer je verhalen te lezen! erg indrukwekkend, lijkt me, wat je allemaal meemaakt daar.. ook die killing fields poeh.. maar de dolfijne! wouw, te gek! en Alweer een massage haha, ik krijg ook echt een beeld bij je verhaal door de foto's, super! geniet ervan! x nicky

• 01 November 2008 - 13:02

Wies & Jan:

inderdaad heftig als je het ziet, wel al bekend van de tv maar kan me voorstellen als je daar bent dat het wezenlijk anders voelt en beleeft. verder is het ook wel leuk om eens op een andere manier de dierentuin te doen ook heel apart lijkt ons. maak er nog een mooie tijd van de tweede helft van jullie reis en vooral geniet ervan!!! groetjes wederom uit tilburg.

• 01 November 2008 - 13:05

Bjorn:

Hela!!

Krijg zo'n zin om in een vliegtuig te stappen en ook weer die kant op te gaan...!! Klinkt allemaal wederom TOP!

Nog 7 weken.. time flies, maar ik wens je veel plezier in Thailand, tips en trucs volgen later ;)!

Kus!

• 01 November 2008 - 15:15

Roos:

Wat spannend met allemaal die dieren. Als je terug bent ben je nergens meer bang voor.

Ik vind jullie erg actief.

Groetjes uit Velden

• 01 November 2008 - 17:01

Pascalle:

hey karen
    nou volgende bericht uit thailand ben benieuwd wat je daar mee maakt!!! nou veel plezier nog geniet ervan en veel plezier in thailand is echt geweldig
    doei pascalle

• 01 November 2008 - 17:23

Majo:

Super om je berichtje te lezen, is toch ff fijne onderbreking van het leren en onderzoek doen ! Blijkbaar ben je nog niet echt gewend aan knaagdieren op je kamer ;-) Misschien van de winter weer terugkomen in de Ceresstraat? :-P

Geniet ervan!! Kus

• 01 November 2008 - 17:38

Mam:

weer fijn om een verhaaltje te lezen en het ziet er weer goed uit.
    zal straks wel weer wennen zijn zoder die massages allemal geniet er nu nog maar van.
    waren al benieuwd of julliewel geslapen hadden nat sms-je van gisteren...!!!!!

geniet er nog van en ik mail weer snel.
    mam en pap

• 01 November 2008 - 17:46

Marianne:

Hey Karen!

Klinkt echt superindrukwekkend wat je allemaal doet! En fijn dat je het nog steeds na je zin hebt :)
    Geniet nog veel van je reis verder!

xx Marianne

• 02 November 2008 - 16:36

Mieke:

Hee karen!
    Super leuk om je ervaringen weer te lezen hier! Zeker mee door blijven gaan! Lijkt me inderdaad erg indrukwekkend allemaal!
    Ik blijf je volgen!
    Geniet ervan!
    xx Mieke

• 03 November 2008 - 17:29

Susanne:

Hey Jop!
    Hahaha...dus iersdaags kinse al het gedierte aan in 't Rooth? ;)
    Verder indrukwekkend um dien ervaringe euver de Rode Kmher te leze. Zeker noadet ik det book geleze heb! Os emailverkier steit un btje op un lieg pitje, maar ik blief dich zkr volge. Ik zal us kieke of ik dich nog unne update kin sture ;) Amuseer dich nog en geniet der van! Liefs!

• 05 November 2008 - 22:01

Lianne:

Nou ik geloof dat je er al zoveel massages op hebt zitten dat je het zelf ook wel erg goed onder de knie zult hebben inmiddels.. bij thuiskomst wil ik me wel opofferen als eerste slachtoffer :D X

• 06 November 2008 - 05:42

Caat En Anks:

Hoi lieve Kate,
    even een berichtje vanuit Australie... we hebben afgelopen zondagnacht geprobeerd naar je te zwaaien, maar we kwamen er niet helemaal uit met al die gekke landen daar en waar je nou precies zat?? hmmmmm maaar goed poging gedaan! We lezen dat je weer een hoop dingen hebt gezien... en ohhh gek die rat zeg!!! ik denk dat wij ook dol zouden worden haha.. nou heee we houden elkaar in de gaten he ;) wel fijn dat we nu ietsje dichter bij elkaar in de buurt zitten toch haha nou heee dikke plakkerts voor jou en geniet nog van de weekjes.. nu gaat het best snel he! Wowie!