Weekendje Sapa - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Karen Joppen - WaarBenJij.nu Weekendje Sapa - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Karen Joppen - WaarBenJij.nu

Weekendje Sapa

Door: Karen

Blijf op de hoogte en volg Karen

29 September 2008 | Vietnam, Hanoi

Hee allemaal!
En daar zijn we dan weer met een nieuw verhaaltje!!
Afgelopen week de 2e week in het weeshuis gewerkt. Het ging alweer wat beter, de kinderen reageren erg leuk op ons als we weer aan komen fietsen en je merkt dat ze wel blij zijn om je te zien. Ze zijn dan ook erg aanhankelijk. De dagen duren nog steeds wel lang, met weinig productiviteit. Dat zijn wij Nederlanders niet echt gewend, dus af en toe is t wat minder. De twijfel sloeg dan ook toe deze week, gaan we echt de 4 weken volmaken of gaan we eerder naar Laos.
Uiteindelijk toch maar de knoop doorgehakt en we maken het gewoon af. Het is toch een hele ervaring en voor de kinderen is het belangrijk.
Verder niet veel spannends gedaan afgelopen week, op donderdagavond na. Er werd naar het Hotel gebeld dat er mensen voor ons waren die een avondje met ons door wilde brengen. Wij stonden echt te kijken huh?!?! Bleken het mensen van het weeshuis te zijn die ons wel een avondje op pad wilde nemen. De wodka kwam op tafel en zijn uiteindelijk in een Karaoke Bar beland. Jaja, dat was me een avontuur, de Spice Girls kwamen voorbij en zelfs Anouk. Flink meegeblerd dus. En die vietnamezen maar lachen!
Vrijdagochtend dan ook wat moeite met uit bed komen, gelukkig kon ik wat langer blijven liggen omdat Agnes en ik naar Hanoi gingen om naar Sapa te gaan. In de bus zaten we dan met ons brakke hoofd. Ik zeg het je, geen pretje hoor met een fanatiek toeterende chauffeur. Dat is trouwens echt verschrikkelijk, ze toeteren hier om alles en nx en rijden als maloten! Maar ook daar wen je aan en de een is fantieker dan de ander. Smiddags in Hanoi nog wat dingen voor de kinderen gekocht en gekeken voor onze vlucht naar Laos.
Savonds om 10h ging onze nachttrein richting Sapa. Leuke mensen in de coupe waar we dan ook graag een praatje mee maken en een poging gedaan tot slapen. Hier viel ons ook op dat er toch aardig wat Nederlanders zijn, erg gezellig dus. Van jong tot oud!
Sochtends doodmoe in Sapa gearriveerd, snel naar het Hotel en even opgefrist en onze trekking kon beginnen. We waren met een groepje van 10 personen en de plaatselijke Black H'mong People liepen ook mee, erg gezellig dus. Trekking viel erg mee, was niet zo zwaar als de eerste maar wel erg mooie natuur en mensen gezien. Af en toe een uitdaging om over een beekje heen te lopen, maar daar hebben we dan ook onze mooie bergschoenen voor!;) De bergen hangen half in mist, dat is typerend voor Sapa. Mooie rijstvelden en uitzichten. Het weer was niet denderend, af en toe een beetje regen, maar eigenlijk perfect wandelweer. Leuke meiden ontmoet uit Engeland en Tsjechie. Leuk gekletst. En jaja, dat gaat allemaal in het Engels!;) Goed he.
Savonds toch wel moe en nog even met Simone en Anita (Engeland en Tjeschie) naar de plaatselijke SapaMarkt geweest. Maar door de regen viel het letterlijk een beetje in het water, maar kan iig zeggen dat ik het gezien heb! :d
Savonds wat gegeten, wat verhalen aangehoord over Cambodja en op tijd nr bed. Het is erg leuk om met andere reizigers verhalen uit te wisselen over plekken waar je al geweest bent, of nog gaat zien. De tips en handige informatie gaan zo van oor tot oor.
Zondag vertrokken we om 7h naar de Bac Ha Market, zo'n 110 km van Sapa vandaan. Het bleek wel weer dat de gids verschillende tijden had verteld, want uiteindelijk was het 8h toen we vertrokken. Beetje brak en gammel want Agnes was ziek geworden afgelopen nacht. Er waren nog 4 andere Nederlanders bij, dus dat was erg gezellig!
Maar wat een weg naar Bac Ha zeg, poehpoeh...Modder, regen, kuilen, stenen, kortom niet echt een weg te noemen. De markt moet t dan toch wel waard zijn na zo'n weg afgelegd te hebben. Na heel wat hobbels en blauwe plekken verder, eindelijk gearriveerd. 2h de tijd om over de markt te lopen en daarna een lunch. Nou het was het waard hoor, echt super mooi, de mensen in originele klederdracht die eigen gemaakt spullen verkopen. Veel foto's gemaakt, dus ik ga mn best doen om ze te plaatsen zodat jullie ook een beeld krijgen! Beetje over de markt geslenterd en een souveniertje gekocht.
Daarna weer dezelfde weg terug om met de nachttrein weer terug te gaan naar Hanoi. Nog een leuke bijkomstigheid: we zijn nog even naar de Chinese grens gereden. Erg leuk om aan de overkant van de rivier China te zien liggen. Hebben we dat ook weer gezien! Spontane verkoudheid en keelpijn treden op, niet echt ideaal. De nachttrein was dan ook geen succes, amper geslapen. Om 5h waren we dan vanochtend in Hanoi, achterop een motor gesprongen en ons naar het Hoan Kiem Lake laten brengen (centrum). Elke ochtend is daar de plaatselijke ochtendgymnastiek. Erg leuk om te zien!
Nu is t 7h sochtends en zit ik in n internetcafe jullie op de hoogte te houden van mijn avonturen!
Komende week gaan we nog 4 dagen in het weeshuis doobrengen. De plannen voor het weekend weet ik nog niet, of weer naar Hanoi of een lekker weekendje in de Middle of Nowhere me voorbereiden op Laos en onze eigen reis. Als het goed is vliegen we zaterdagavond 11oktober rond een uur of half7.
Ik ga nog even proberen wat foto's te plaatsen...
Zie jullie reacties graag tegemoet, erg leuk om te lezen!! Doet me goed hier! Ook de mails die ik ontvang, ga er vooral mee door!

Veel liefs Karen!

• 29 September 2008 - 07:29

Kelly:

Haaa Karen!

Echt super wasse doa allemaol meijmaaks en zuus! Kei sjieke foto's. Auk erg leuk um angere reizigers tegen te kommen en verhalen oet te wisselen of neet?
    Succes nog mit het werken en kiek oet noar dien volgende verhaal!

Dieke kus!
    Kelly

• 29 September 2008 - 07:31

Bjorn:

Karennn!

Top verhaaltje weer, echt helemaal top dat alles zo lekker gaat daar! Leuke foto's ook! Wordt met elke bericht jaloerser, ik wil ook weer terug die kant op :)!

Enjoy!

Kus, Bjorn!

• 29 September 2008 - 07:43

Mo:

Hey Karen!! AAH vette foto's man!! Zoe kriegse echt wat mier een beeld beej de verhale diesse vertels! Klinkt echt weer super en top desse het zoe noar dien zin hebs!! En nog effe vrijwilligerswerk en op noar de volgende bestemming! Veul plezeer!! Dieke kuss!! Monique

• 29 September 2008 - 07:49

Heidi:

Jaa ik krijg eindelijk weer berichtjes binnen!

Wat heb je weer een enerverend weekend achter de rug :D. Nu moeten die 4 onproductieve dagen in het weeshuis ook wel weer lukken toch? Goed dat jullie toch doorgaan, daar zijn de kids vast erg blij mee. En 11 oktober duurt niet lang meer hoor, dagen zullen voorbij blijven vliegen, dus geniet nog maar even van de mooie momenten daar!

Dikke kus,
    Hei!

• 29 September 2008 - 08:01

Majo:

Wat fijn joh, van die over enthousiaste buschauffeurs... :P Super leuk je foto's en verhalen!! Wij zitten hier maar in de kou ;-) Succes van de week in het weeshuis meid, we mailen!!

Dikke kus!

• 29 September 2008 - 08:11

Caat:

katemate!!!
    Wat een mooie foto's zeg en wat gaaf die donderdagavond en het weekend!! Ik vind t super goed dat jullie toch nog even doorgaan met die kinderen, voor die kinderen is het inderdaad gewoon heel belangrijk... Ik blijffff je volgen mattie, succes met de week! kuss Caat

• 29 September 2008 - 10:22

Pim:

Karen!

echt leuk um al dien verhale te leaze! en zoe te hure makse egt vuul mij door,

nog vuul plezear!!

Pim

• 29 September 2008 - 10:51

Wil En Sanne:

Ha Karen!!!

Wat een belevenissen allemaal zeg, Je zult deze reis nooit meer vergeten!!!!, en wat een supermooie foto"s. Het is natuurlijk hartstikke leuk om met zoveel verschillende mensen in aanraking te komen, altijd weer een nieuwe verrassing wie je tegenkomt. Karen we wensen je nog veel plezier en kijken weer uit naar je nieuwe verhalen en prachtige foto's. heel veel groetjes van ons allen....

• 29 September 2008 - 11:13

Wilma:

Hoi Karin

weer een super verhaal,kijk er gewoon naar uit om je avonturen te lezen. Mooie foto's.
    Je valt wel op tussen allemaal die zelfde kleding daar.Na zn druk weekend is het wel weer rustig werken met de kindertjes.Is toch dankbaar werk. Geniet er van hé?
    groetjes en mails!!!!

• 29 September 2008 - 11:55

Susanne:

Ha meis!

Leuk om die foto's te zien, en te mooi dat jij tussen die kleine mensen gewoon de langste bent,super grappig!

Veel plezier verder!

Liefs

• 29 September 2008 - 12:27

Karlijn:

Joppiee!
    heel leuk je verhalen!
    En idd, die kinderen waarderen het heel erg dat jullie daar zijn dus wel goed van jullie dat jullie de maand afmaken ook al zit t niet altijd mee.
    En na al het getoeter in Hanoi kan ik je verzekeren dat je in Laos lekker tot rust kan komen want... : het is daar verboden om te toeteren!! :D:D goeie shit dus ;)
    Maar denk eraan in Laos.. wel om 12 uur in bedje hè joppie :P.. er geldt namelijk een avondklok!
    (die naar mijn ervaring wel heel makkelijk te omzeilen is..:))
    Huuuuul vuuuul plezeer nog en heeel erg slim dat je een vlucht hebt geboekt naar laos want die bus was echt HELL!
    Doeii doeii
    xx

• 29 September 2008 - 12:42

Roos:

Hoi Karen

Alweer een week voorbij gaat wel erg snel. Gisteren een kei leuk feest gehad van opa. We zijn in horst geweest en hebben gebeugeld en gebarbequed. Ook was er een volleybalnet dus de de familie was weer fanatiek.Opa heeft er van genoten en dat is het belangrijkste. Het weer zat mee en dat speelt ook een rol.
    Nou veel plezier weer deze week. Pim heeft nu proefwerkweek dus hij mag lekker leren.

Groetjes uit Velden

• 29 September 2008 - 13:24

Jaimie:

ha jopje!
    heb net je verhaal gelezen en foto' s bekeken! je lijkt net een reuzemens tussen die bevolking hahah!echt leuk! die markt lijkt me echt prachtig!geweldig met al die kleurtjes!super je verhalen ga zo door!

xxx jaim

• 29 September 2008 - 15:58

Mam En Pap:

ha meid
    gauw een berichtje van uit t rooth.
    zier er weer goed uit.
    de markt is een kleurrijk geheel zo te zien, erg mooi allemaal.
    die weg lijkt wel op een weg uit peking express!!!!!!
    we mailen wel gauw weer. erg vervelend die verkoudheid, hoop dat t snel over is.
    tot gauw
    knuffel mam

• 29 September 2008 - 17:31

Susanne:

Haaa!

Ik doch net ff 'Huh, ik heb toch nog gen berichtje geschreve?' ...Waar det van de angere Susanne. Hahaha, mende al ff det ik gek werd.
    Maar de lieks idd un reusje doar tusse die bevolking. Wel leuk desse zon weekend der tusse oet kins goan. En idd, die kiendjes vinge ugge aandacht geweldig, dus doar duise ut veur!

Liefs!

• 30 September 2008 - 10:45

Rowan:

HA Katleen,

Je tourt heel wat af daar..leuk zeg! Jij nog niet aan het ochtendgymnastieken geslagen? Alle vogels op een stokje hehe.

De kinderen zullen het vast niet erg vinden dat jullie nog even blijven. Goed dat je het toch afmaakt!

Kus

• 30 September 2008 - 12:04

Yvonne:

Heey Karen!

Leuk om je verhalen te lezen! Nog succes met werken! En iig ook veel plezier daar!!

Kuss

• 30 September 2008 - 13:03

Loes:

Haa meid!! Pfoew esse mer weer teage dea Nederlandse stress en regeltjes kins esse truuk kumps :P:P! Maar wederom un super verhoal, ich leas ze elke keer mit plezeer! Auch die foto's zeen erg leuk om te zeen, zeker un super ervaring die se der straks bie hubs! Ut geit dich good, nog veul plezeer en bienoa op noa uch eigen avontuur!! Succes!
    XxXx Loes

• 30 September 2008 - 16:23

Rianne:

hey Karen,

Nou na al die verhalen en fotos wil ook wel gaan reizen. maarja de plicht roept school he:). Gelukkig heb je het naar je zin daar. Nog veel plezier in Vietnam en succes verder, daar in het verre Azie.

Xx Rianne V.

• 01 Oktober 2008 - 07:55

Pascalle:

hey geweldig man, wat je daar allemaal mee maakt en ziet!!!
    nou maak die 2 weekjes nog maar vol voor de kids? en over 11 dagen zit je alweer in het vliegtuig na laos, geniet er nog van en ik hoor en zie het wel weer..
    doei doei x pascalle

• 01 Oktober 2008 - 16:50

Anne:

Hoi Karen!
    Ziet er echt heel gaaf uit! Die markt! Super om al die mensen zo te zien. Wel jammer dat het weeshuis anders is dan je had gedacht. Hopelijk heb je al wat meer ideeën gekregen om het daar wat productiever te maken. Maar dan nog, die kindjes zien er echt schattig uit! Geef ze maar een knuffel van mij!

Geniet er van daar!

Liefs Anne uit de C.straat

• 01 Oktober 2008 - 21:34

Piet En Melanie:

hallo Karen,
    Wat een geweldige foto's.Ja, en de verhalen zijn ook geweldig ineresant.
    Het is op het moment hier woensdagavond, half twaalf. Ik ben net terug uit het dorp. Piet is nog in het cafe.
    Vandaag hebben wij ook ontzettend slecht weer gehad. Heel veel regen en harde wind.
    En voor de rest van de week ziet het er niet beter uit.
    Komende zaterdag hebben we een bandje bij Drieneke, Fever of Life, weet je wel, die jongens van de dinsdagavond met de kermis bij dePoolbar.
    Monique en Marcel komen ons ook helpen. Ja, Piet klussen, en zij hobbyen.
    Hebben we toch goed geregeld, niet waar????
    Nou Karen, ik ga nog vlug even de was doen, en dan ga ik het bed opzoeken.
    Geniet nog maar van alles, geweldig om iedere keer die berichten te lezen en die foto's te bekijken.
    Ja, dat vonden wij bij Roy en Monique ook zo fijn toen zij op stage waren. Ik heb nog alle mailtjes van hun allebei, allemaal uitgeprint. Als je terugbent kun je ze wel eens een keertje nalezen.
    Nou Karen, we melden ons wel weer.
    Heel veel groetjes en ontzettend veel plezier. Geniet er maar van.
    Piet en Melanie

• 06 Oktober 2008 - 13:25

Wies:

even n reactie op je leuke verslag van sapa, weer een klein avontuurtje in een groot avontuur. mooie foto's ook. nu op v oor de laatste week in het weeshuis, volgens my doen jullie daar prachtig werk al is het wat anders dan verwacht, de kinjes mogen zich gelukkig pryzen met jullie! succes nog en ook met de planning voor LAOS. wacht de nieuwe verhalen af, ben heel benieuwd, maak er een mooie week van. groeten van ons uit Tilburg.

• 10 Oktober 2008 - 11:22

Nicky:

haaj meid, super om weer je verhalen te lezen.. wel een late reactie vanuit mij.. maar ik heb t ook druk in me leventje = stage.. wat trwns wel heel erg goed bevalt! maar je Engels gaat je dus al goed af, en de andere reizigers.. wat leuk dat je die zoveel tegenkomt! dan kun je daar ervaringen mee uitwisselen inderdaad. hoe gaat t daar eigenlijk met t geld.. een heel gedoe of, alles is heel goedkoop daar neem ik aan, en met eten, altijd uiteten.. of ook zelf veel bereiden. en je lijkt inderdaad een reuzemens op de foto tusse al die kaboutertjes haha,, meid geniet ervan! kus nicky