Living in the country side - Reisverslag uit Tây Dằng, Vietnam van Karen Joppen - WaarBenJij.nu Living in the country side - Reisverslag uit Tây Dằng, Vietnam van Karen Joppen - WaarBenJij.nu

Living in the country side

Door: Karen

Blijf op de hoogte en volg Karen

21 September 2008 | Vietnam, Tây Dằng

Halloo allemaal!!
En we zitten alweer een maand in Azie, dus weer tijd voor een update!
Vorige week vrijdag teruggevlogen vanuit Saigon naar Hanoi. Raar om al klaar te zijn met t reizen door Vietnam! Een erg leuk land en weer super leuke ervaringen rijker!
In Hanoi voelt t een beetje als thuiskomen, daar is toch ons avontuur gestart;)
Zaterdag werden we door onze gids opgehaald om naar Tay Dang te vertrekken. Daar blijven we 4 weken om vrijwilligerswerk te gaan doen in een weeshuis. Daar gingen we dan...op hoop van zegen;)
Uiteindelijk terecht gekomen in een redelijk hotel, in de middle of nowhere! Tis nog kleiner dan T Rooth en is niet veel meer te beleven dan een pooltafel, wat kleine winkeltjes waar we de eerste benodigheden kunnen kopen. Maar goed...
Zondag eerste kennismaking gehad met t weeshuis en een gesprek met de manager gehad. Meteen bij de baby's kijken, schattig hoor;)
WAs een speciale dag want savonds was er Autumnfestival. Is een festival speciaal voor kinderen ter ere van de volle maan (?) (als ik het allemaal goed verstaan heb;))
Er kwamen vrijwilligers uit Singapore en Hanoi om de kinderen cadeautjes te brengen dus was speciaal om daar bij te zijn. ' S middags de meeste tijd doorgebracht bij de pooltafel, ik word nog een echte professional zo;) haha!
Maandag dan echt begonnen, elke ochtend op ons 'fietsje' een half uurtje berg op en berg af naar het weeshuis. Poehpoeh, wel heftig hoor! Met een hoge luchtvochtigheid zweten we dan ook aardig wat. De gids was er gelukkig ook bij. Maar we kwamen er al snel achter dat de kinderen een erg laag niveau hebben en er niet echt klassen zijn. Wie zin heeft komt, de rest blijft buiten. Het is de bedoeling dat we computerles gaan geven en Engelse les. Er zijn ook kinderen die wel naar school gaan, dus wij blijven met de laaggeschoolde over. Alle ideeen die we hadden, kunnen we waarschijnlijk niet uit gaan voeren. Maar goed, vol goede moed beginnen we dan toch maar. Het valt niet mee om te communiceren met kinderen die geen engels spreken en wij die geen vietnamees kunnen.
Onze dag ziet er ongeveer als volgt uit: om half9 beginnen we tot een uur of 10-half11 als we geluk hebben. Daarna hebben we vrij tot 2h. De kinderen gaan in de tussentijd slapen en eten. Wij moeten onszelf dan maar vermaken. Erg lange lunchpauze, niet heel erg ideaal. Maar niet nadenken over de productiviteit van zo'n dag. Maar het is dan ook erg warm, en dat is op zich al heel vermoeiend. Rond 2h komen de kinderen weer naar buiten en moeten eerst poetsen, waarna wij ongeveer rond half3 weer mogen beginnen met 1,5 uur lesgeven. Niet erg productief, maar we krijgen veel blije gezichtjes, knuffels en langzaam kennen ze ons bij naam. Daar doen we t dan maar voor. Badmintonnen, tafeltennissen, klapspelletjes, k voel me weer een klein kind:)
Dan zijn we rond half5 thuis en staan te springen om een docuche. Om half7 wordt ons eten geserveerd en daarna vermaken we onszelf. Een potje kaarten, een boek lezen, ijsje eten of gewoon lekker nx!
Als iemand ideeeen heeft om de kinderen bezig te houden, laat t ons weten. Alle ideeen zijn welkom!
Dit weekend hebben we in Hanoi wat spullen gekocht voor de kinderen die we willen overhandigen! Hoop dat ze t leuk vinden. Wat je in dit land allemaal kunt kopen voor weinig geld! Niet normaal zeg. Dit weekend zijn we dan ook de eenzaamheid ontvlucht en een weekend (1nachtje) naar Hanoi gegaan. Erg leuke afleiding. Hebben geslapen in een Backpackershostel. Welcome to the real world. Dit is het echte reizen. Nederlanders, Engelse, Fransen, alles is hier. Erg leuk om te kletsen met al die mensen! 10 personen op een kamer, het lijkt net een groot studentenhuis:)
Gisteravond een drankje gedaan in de Dragonfly. Leuke vietnamese ontmoet die ook al de hele wereld overgereisd zijn en zelfs een bezoekje aan Amsterdam hebben gebracht. Leuk gespreksonderwerp;) Hebben we goed gedaan geloof ik, want onze drankjes hoefde we niet te betalen;)
Volgend weekend heb ik met Agnes een trip naar Sapa geboekt (t noorden van Vietnam). Wederom een trekking op de zaterdag en zondag gaan we een markt bezoeken met verschillende etnische groepen. Ben benieuwd! Weer een leuke afleiding. Heb dr dan ook erg zin in! Sanne en Katrin blijven dat weekend gewoon in het hotel en gaan een National Park bezoeken.
Met de leuke weekendjes in het vooruitzicht overleven we de 4 weken in de countryside van Vietnam wel. En daarna gaan we eindelijk en vol goede moed aan ons eigen avontuur beginnen!
Ander nieuwtje: een van de meiden (uit oostenrijk) is gestopt met dit programma en hebben we gister op het vliegtuig gezet. 4 people left...

Vrijdag nog een erg grappige, typische karen actie: een van de leraressen van t weeshuis wilde me meenemen achterop de scooter naar haar huis om te eten en te slapen in de pauze (dacht ik, communicatie vietnamees is nog niet zo denderend dat blijkt wel weer;)). Ik denk ja dat aanbod sla ik niet af, leuk om te gast te zijn bij andere mensen en is goed om de tijd te doden. Dus ik stap vrolijk achterop de scooter, brengt ze me naar ons eigen hotel!! Waar ik mezelf dan maar 2,5h moet vermaken, ze schrijft op dat ze me om half2 weer op komt halen. Daar sta je dan, moest toch weer erg lachen om mezelf!

Het leventje in Holland gaat ook zn gangetje hoor ik. Erg leuk als jullie me op de hoogte houden via de mail! Doet me goed!
Achteraf is dit denk een ervaring om nooit te vergeten, dit vrijwilligerswerk, naar nu is t wel anders dan we ons voorgesteld hadden. We maken dr het beste van voor de kinderen.

Jullie horen snel weer van me!

Liefs, en een dikke knuffel Karen

• 21 September 2008 - 06:42

Mam:

ha meid
    zoals belooft de eerste!!!!!!!
    fijn om te lezen dat je er toch wat van probeert te maken.
    probeer maar van de kleine dingen te genieten.
    we mailen wel weer..
    groetjes van pap en rianne.xxxxxx
    hou je taai

• 21 September 2008 - 06:45

Nog Een Keer Mam:

trouwens erg leuke foto's. heb ze net bekeken.
    ziet er allemaal sportief uit.
    groetjes xxx mam

• 21 September 2008 - 09:40

Piet En Melanie:

hallo Karen,
    Vandaag, zondag 21 september. Heb net je hele verhaal gelezen. Wat moet dat allemaal een geweldige ervaing zijn. Geniet er maar van. Heel veel groetjes vanuit 't Rooth.
    We mailen wel weer.
    Piet en Melanie

• 21 September 2008 - 11:51

Susanne:

Hey Jop!

Alweer unne moand doar, wat vluug de tied! Nog ff en de bis weer truuk ;) Het is toch unne ganse angere wereld as wat weej gewend zien he! Wal jammer det der al eemes aafgevalle is, mr gewuun doorzette en de tied is zoe um.

Liefs Susanne

• 21 September 2008 - 11:52

Mo:

Hai! Auk heej weer een berichtje..wel jammer det het vrijwilligerswerk iets angers is dan veurgesteld mer het blieft een goije ervaring..en met de leuke weekendje in het veuroetzicht is gans top! Ik zeet op de fotos det mien backpackje goad wuurd gebroekt :). Ik hoaij dig verder op de heugte via mail!!!
    Dieke kus!! Monique

• 21 September 2008 - 11:57

Boon:

Heej Jopje!

Echt te gek die verhalen van je, haha die jopje-actie vind ik idd echt iets voor jou! Echt goed dat je daar zoveel doet, en dat je er zo veel van probeert te maken ook al zit het niet allemaal mee! Heel veel succes en plezier nog.. enne take care!

Dikke kus Marjon!

p.s. Leuke foto's!!

• 21 September 2008 - 12:44

Kim:

Hoi,

Leuk om te lezen dat het goed met jullie gaat ondanks dat het vrijwilligerswerk iets anders uitpakt als jullie hadden verwacht. Jullie verhalen vullen elkaar goed aan en zo krijgen we een aardig compleet beeld van jullie daar. Maak er het beste van de komende drie weken en we lezen met veel plezier over jullie activiteiten daar.

Groetjes uit Tilburg.
    Kim

• 21 September 2008 - 13:43

Wies & Jan:

leuk om jullie verhalen afzonderlijk te lezen zo krijgen we een compleet beels. jammer dat het in het weeshuis iets anders is dan jullie hadden verwacht maarjullie maken er samen vast een leuke en nuttige tijd van voor jullie zelf maar vooral ook voor al die kinderen. Zo te lezen is het maar goed dat jullie flink aan de conditie moeten fietsen want die extra lekkernijen die jullie af en toe naar binnen werken moeten wel weer verwerkt worden anders past al die mooie nieuwe maatkleding straks niet meer. ik zou zeggen geniet van al jullie belevenissen en tot het volgende bericht. groetjes uit tilburg.

• 21 September 2008 - 14:39

Nicky:

haaj meisje, je vraagt naar verhalen van ons in Nederland.. haha 't gaat z'n gangetje hier.. jou verhale zijn veel spectaculairder! ik wacht dan ook elke keer met smart op je nieuwe verhalen en foto's! maar poeh en maand alweer.. gaat echt snel! lijkt me idd wel moeilijk om met die kinderen te werken..maar ook heel dankbaar werk. jammer dat er 1 is afgevallen idd, maar dat mag de pret niet drukken voor jullie! probeer zoveel mogelijk te genieten en ervaringen op te doen.. want voordat je het weet, ben je weer terug in het saaie Nederland! ik ben trouwens erg benieuwd hoe jullie eigen avontuur dalijk gaat verlopen! al alles precies uitgestippeld hoe dit gaat verlopen? liefs nicky

• 21 September 2008 - 17:39

Rianne:

heey zussie!
    oh wat un lieve kinderen! en bedenk maar dat die kinderen het super vinden dat je daar bent! Hier in nederland is ut koud en in t rooth modderig haha
    ik ben nu snot en snot verkoude bah..
    Echt super mooie foto's!
    Nog veel plezier en ik ga wel maile!
    knuffel van mij

• 21 September 2008 - 19:59

Bjorn:

Hej Joppie ;)

Klinkt allemaal goed, mooi he dat lekker backpacken.. heb er zelf alweer zin in, de perfecte manier om weer wat mensen te leren kennen! Hier is alles zoals altijd vrij normaal... maar daardoor ook net zo leuk ;)!

Lees met plezier je verhaaltjes...

Kusje!

• 22 September 2008 - 13:24

Jopje:

Heey jopje,

Hier nog een Jopje.. (eigenlijk Thyssen-Jopje).. :D
    Wat gaaf om te lezen... Erg mooie foto's. Denk wel dat het je voldoende voldoening geeft om met die spruiten in de weer te zijn! Ideeen: T-shirts schilderen of bekleuren.. Laat je hun hun eigen naam erop zetten, ideaal. Vlaggen schilderen, puzzel maken, deze in stukken knippen, mozaieken, stoepkrijt... Als ik het zo lees, zou ik het liefste naar je toe gaan en meehelpen. Maar euh... Het scooteravontuur was je toch niet vreemd. Weet je nog. Op je afscheidsfeest, samen op de scooter.. Dat was echt lachen! Nicht, geniet er nog van en we zien elkaar weer snel! Dikke kus van je nicht Monique en Spikkelbikkel!

• 22 September 2008 - 13:43

Anke:

Haa meid. Erg leuk verhaal weer, vooral met zoveel foto's erbij! Veel succes met die kiddies engels leren. En nee, sorry, geen pedagogisch verantwoorde tips ;) x

• 22 September 2008 - 15:01

Mieke:

Heee karen!
    Leuke verhoale!, ik had dien gezich wel es wille zeen noadesse van dea scooter bis aafgezat! Haha...Foto's zeen dr inderdaad sportief oet! Veurdesse t wets zien de weake alweer um dus geniet dr good van! Motte maar een foto aovend hooije alse truuk bis!!
    Dieke kus vanoet Mechelen ;)

• 22 September 2008 - 16:57

Roos:

Hoi indrukwekkend maar wel jammer dat jullie je het anders hadden voorgesteld. Maar ook deze weken komen jullie samen door. Hier gaat alles zijn gangetje. Nicole is ook weer singel.
    We vieren opa's verjaardag dus met 16 want Rob moet werken.
    Veel sterkte nog met het werk. Groetjes uit Velden

• 22 September 2008 - 19:14

Loes:

Hee meid!! Haha wat leuk om dich doa op unne fits te zeen zitte urges zo ver weg :)! Is waal joamer det t mit die kenjer neet zo wilt lukke, maar allein al d'r zeen veur die kiendjes is al heel speciaal heur. Doe duis en beteikens meer veur ze dan se zelf denks!! (zek ich mit mien ruime ervaring hahaha :P). Maar maak der nog get van, nog effe werke en dan lekker goan reizen! Veul plezeer en succes! Kus Loes

• 24 September 2008 - 11:51

Heidi:

Och en ik ben alweer laat met mn reactie.. ik ga snel me maar weer aanmelden voor die mailservice, want ik weet niet wat er gebeurd is dat ik geen alerts meer krijg!

Wat jammer dat er al één meisje is weggegaan..

• 24 September 2008 - 11:53

Heidi (alweer):

Haha ik was nog niet klaar met m'n bericht.

Wat een ontzettend lieve foto van jou met die baby, echt te schattig!

Vind het superleuk om te lezen hoe het gaat en hoop op meer sensationele verhalen in de komende weken/maanden ;) haha.

Doeg meis! Liefs van mij.

• 24 September 2008 - 18:01

Rowan:

Inderdaad een mooie ervaring Jop..Erg leuke foto's. Maargoed dat je in het Rooth al een beetje kennis hebt kunnen maken met het leven in het wilde westen ;) Maak er wat van daar!

Dikke knuffel

• 24 September 2008 - 18:23

Daniela:

Hi Karen
    How are you? I am now in Austria back :-) and looked now your perfekt and very nice homepage!!!! Very nice pictures! i hope all is ok, i will write you a email in the next days. Nice Evening Daniela

• 25 September 2008 - 10:42

Majo:

Hee roomie!! Wie gehtst? Heb je een super lange mail gestuurd, dus heb je weer wat info ;-)
    Alles op school z'n gangetje, in huis ook prima. Het is nu iig weer een stuk schoner!!

De uitdagingen komen nog wel voor je daar, geniet ervan! Ze zijn daar blij met alles dat je voor ze doet!

Dikke kus

• 27 September 2008 - 16:52

Joost:

Hey Karen,

Het is toch grappig om te zien hoe zo'n andere cultuur in elkaar zit! Niks is wat je er vooraf van had verwacht, daar komen we hier ook achter! Als we allebei terug zijn gaan we een potje poolen! Spelletjes voor kinderen buskruit, knikkeren, verstoppertje, annemariakoekkoek en tikkertje zijn mijn persoonlijke favorieten!

Dikke Arubaanse kus vanuit het zonnige Caribbean Jen & Joost