Heftig weekje! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Karen Joppen - WaarBenJij.nu Heftig weekje! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Karen Joppen - WaarBenJij.nu

Heftig weekje!

Door: Karen

Blijf op de hoogte en volg Karen

30 Augustus 2008 | Vietnam, Hanoi

Xin Chau!!! (oftewel Hallo)

Jaja, k heb mn eerste lessen Vietnamees gehad. En t ging best redelijk moet ik eerlijk zeggen. Het was weer echt schools…om de beurt herhalen wat de lerares zei. Het zorgde iig voor genoeg hilarische momenten! Aan het einde van de middag konden we ons voorstellen, de naam aan iemand vragen, vertellen waar je vandaan komt en een klein beetje tellen int Vietnamees! Goed he;) ‘S ochtends hebben we een citytour door Hanoi gehad. Naar het mausoleum van Ho Chi Minh (daar ligt hij sinds 1969 opgebaard). Heel raar om daar een mens te zien liggen. Erg indrukwekkend, mn geschiedenis examen op t VWO kwam weer bovendrijven. Je moest in rijtjes van twee langslopen en alles was heel stil. Veel soldaten en lijfwachten. Je merkt meteen dat die man veel heeft betekend voor de Vietnamese bevolking, het was dan ook erg druk! Daarna naar het museum van Ho Chi Minh. Onze gids is ook geschiedenis leraar dus hij kon erg boeiend vertellen. Sommige dingen herkende ik nog van t VWO, je ziet wel dat je die dingen toch ergens opslaat in je geheugen! Erg leuk om te zien! Jaa jaim, k heb Ho Chi Minh de groetjes gedaan van je;)
Ook de temple of Literature hebben we bezocht. Dat was de eerste universiteit in Vietnam. Beslaat een heel blok met steeds verschillende gebouwen die samen 1 vormen. Mooie tuintjes erbij. Heel apart dat t zo midden in Hanoi zo rustig kan zijn zonder scooters ed.
Savonds naar het Vietnamees theater geweest, de zogenaamde Water Puppet Show. In het vietnamees wordt een legende verteld door middel van poppen in het water.Achter een doek zijn mensen die deze poppen besturen. Moeilijk om te volgen, mr erg leuk om een keer gezien te hebben.
‘S avonds een hapje gegeten in de stad met de gids in een typisch vietnamees restaurantje en de eerste cocktails gedronken! Tjonge, daar kunnen ze in Nederland nog wat van leren! EEn super vol glas, een mix met baileys, zonder ijs. Dat voel je wel;) Erg lekker iig!
De volgende ochtend hebben we heerlijk genoten van ons vrije dagje! Beetje uitgeslapen, relax opgestaan en wat door de stad geslenterd. En om 2h stonden we weer klaar voor onze tweede en laatste Vietnamese les! We gingen winkelen;) Tellen int Vietnamees moet meteen tot 100.000. 1 euro = ongeveer 23.000 dong. Ik voel me hier dan ook ontzettend rijk! Hahaha! Fruit en kleren moeten we nu kunnen kopen! Maar we houden t maar gewoon op Engels, is net zo makkelijk! Tis wel leuk om nu sommige dingen te herkennen. Je kunt getallen enz nu best goed verstaan.

Die avond niet heel veel gedaan. Hebben ons mentaal voorbereid op de 3daagse trekking die donderdagochtend van start ging! En daar slaat de titel dan ook op….wat een dagen! Heftig, vermoeiend, maar een super leuke ervaring om nooit te vergeten!
Om half9 sochtends kwam de taxichauffeur en onze gids ons halen. Na ongeveer 3,5 -4h kwamen we bij t plaatsje Mai Chau aan waar on seen lunch stond de wachten. In de middle of nowhere is ineens een soorrt dorpje met huizen op palen. We warden erg vriendelijk begroet door de White Tai (zo heet deze groep mensen) er stond thee klaar, niet lekker, mr uit goed fatsoen drink je m toch maar op;) Na even te kunnen relaxen begon de tocht dan echt. Het zou een makkelijke dag worden….ongeveer 2-3 h lopen met rugzak (niet de grote backpack gelukkig die konden we achterlaten in het hotel) in zon 30-35 graden is geen pretje! Zweten zoals ik nog nooit gedaan heb! Maar wat een uitzichten en wat een vriendelijke mensen langs de weg. Kinderen op blote voeten die lichen en Hello! Tegen je zeggen. Dan vergeet je toch een beetje de pijn die je hebt.
Aan het einde van de middag kwamen we bij de Hmong People aan. Ook een groep mensen die hoog tussen de Bergen leven. Het was dan ook erg primitief. Geen douche, toilet was er wel mr dat was een gat in de grond! Holleeejj campingervaring;)
Ondertussen had ik ook sinds sochtend last van mn darmen, dus dat was geen pretje! Maar goed, wat moet, dat moet he;) Daar een heerlijke diner gehad en een beetje gekletst met elkaar! Savonds een voetenbadje en op tijd nr bed. T slapen ging moeizaam, harde bedden (oftewel planken) en wederom ontzettende regen en onweer…daar gaat onze goede nachtrust!
Sochtends mr weer vroeg uit de veren en mn buik nog steeds van streek, maar met een pilletje is het gelukkig allemaal goedgekomen! Een super tocht gehad door de jungle, de rotsen, de rijst- en de maisvelden. Wat een uitzicht. AF en toe even stilstaan om te genieten van het mooie uitzicht! Super! Onwerkelijk dat je daar gewoon loopt. Het was glad en modderig. Sanne had het erg zwaar, samen met de rest hebben we het allemaal gehaald! 6h wandelen door berg en dal met zon hitte….ben toch wel een beetje trots op mezelf;)
De 2e homestay was iets moderner, met een douche!! Heerlijk van genoten iig! Weer geluncht en tijd gaan slapen. Hakt er toch wel in zon tochtje;)
Vanochtend met goede moed aan het laatste stukje begonnen en tis gelukt! We hebben het gehaald! ongeveer 30 km in 3 dagen door de ruige natuur! Is dat niet iets moois;) Nu in het hotel om ons op te frissen. Om 11h vertrekken we namelijk met de nachttrein naar Hue waar we morgen de dag doorbrengen. Maandag vertrekken we naar Hoi An waar we beetje kunnen relaxen!

Al met al bevalt het me hier prima en heb ik het naar mn zin! Tis zo onwerkelijk om hier te zijn en dit allemaal mee te maken. Denk dat t besef achteraf pas komt! Ook het met stokjes eten gaat me goed af! Ben al bijna volleerd;) haha! Bereid jullie mr voor;)

Het doet me iig erg goed om al jullie berichtjes te lezen! Blijf dit vooral doen, wist niet dat ik zoveel fans had;) Probeer er nog wat fotos op te zetten, mr duurt lang en k snak naar een douche!
Ik weet wanneer ik weer beschikking heb over het internet, mr laat snel weer een verhaaltje achter!

Tam Biet!

Liefs, x Karen

• 30 Augustus 2008 - 11:26

Karlijn:

Ooohh ik wil ook terug! Klinkt heel herkenbaar allemaal en heel leuk!
    Xin Chau inderdaad haha het komt weer allemaal boven.. goed dat je het zo leuk hebt!
    Ho Chi Minh, lekker ding hè ;)
    Hoi An is trouwens echt helemaal geweldig!!
    Veel plezier nog meadje!
    xxxx

• 30 Augustus 2008 - 11:39

Majo:

Is heel je reisapotheek toch nog van pas gekomen ;-) Ben benieuwd naar nog meer foto's, ik word in ieder geval al wel jaloers!
    Kus

• 30 Augustus 2008 - 11:43

Marion:

Hey Jop,
    ziet er allemaal erg sjiek uit daar! Heerlijk... zou zo willen ruilen! Geniet van je relaxe daagjes die eraan komen! Hier begin het schoolleven weer... dus zal regelmatig aan je denken als jij daar je avonturen beleeft!
    xxx

• 30 Augustus 2008 - 12:27

Heidi:

Haii meisje!!

Aah ik word al helemaal jaloers op je! Zo leuk wat je aan het doen bent :D super. Dat zweten kan ik me enigszins indenken: toen ik in de Bruneise jungle midden op de dag meer dan 1200 traptreden op moest,had ik ook het idee dat ik geen vocht in mn lichaam meer overhield ;) Maar de kick om het te doen is dan wel des te groter!! Beloof bij deze dat mijn eerste mail snel komt.

Dikke kus, Heidi

• 30 Augustus 2008 - 12:37

Anke:

Haaa Kate!

Pff zo'n trekking door de bergen, erg knap hoor, ik zou het je iig niet nadoen. Maar levert idd wel mooie foto's op! En dan zo lekker primitief, je bent al helemaal ingeburgerd zo te lezen ;)

Kan me voorstellen dat t nog steeds allemaal wat onwerkelijk is. Vind het erg leuk, maar ook raar om je verhalen te lezen; jij zover weg... Maar je bent er echt, dus geniet er volop van!!!

Ben weer benieuwd naar je volgende verhaal,

xx Anke

• 30 Augustus 2008 - 16:20

Rianne, Met De V;) :

hey Karen,

Nou dat klinkt allemaal wel heel aantrekkelijk. En met stokjes eten dat mag jij mij dan ook wel eens gaan leren, want daar ben ik egt een ramp in:P.
    Nog heel veel plezier daar.

Liefs Xx

• 30 Augustus 2008 - 19:42

Monique:

Karen! Echt te vet! superleuk verhoal..de maaks mig nog jaloerser! Leuk um foto's te zeen. Bin bliej desse het zoe noar dien zin hebs! toppie! dieke kus, Mo

• 30 Augustus 2008 - 20:17

Mam En Pap:

ha meid

leuk om de foto's te zien, wel vermoeiend als je de gezichten ziet
    komen de sandalen toch van pas zo te zien en de wandelschoenen.
    zijn trots op je!!!!
    geniet nog en we spreken ons snel weer.?!
    mail weer, oke??
    xxxxx

• 31 Augustus 2008 - 08:50

Mat En Ank:

Hey Karen, fijn om te horen (en zien)dat het goed met je gaat. Zijn alweer benieuwd naar je volgende verhaal.

• 31 Augustus 2008 - 11:53

Rianne, Je Zus:

Zoo heej wat un verhalen, t ziet er wel super uit!
    Geniet er van en neem me zn groot glas bailey's mee voor mij;), of drink er maar eentje voor mij haha,
    liefs Rianne

• 31 Augustus 2008 - 13:23

Martine:

Daar kunnen Mr Janssen en Mr van Dijck nog iets van leren!

• 01 September 2008 - 08:31

Loes:

Haa meid!

Booh echt super om je verhaal te lezen! Je kunt echt wel boeiend schrijven :)! Nu ben je er al meer dan een week, gelukkig bevalt het je goed! Veel plezier en we horen het snel weer van je!

XxX Loes

• 01 September 2008 - 08:48

Frances:

Haaa Karen!

Wat een super verhaaltje! Echt kei kei leuk man!

De foto's zeen dr ok zeer schon oet!

Kblief dich volge!;)

Heul veul plezeer nog en geniet dr van!

-x-

• 01 September 2008 - 10:20

Mieke:

hee karen! Echt leuk je verhalen, heerlijk zeg!
    De jesus nikes zijn dus zeker niet voor niks mee gegaan! Jammer dat het lang duurt met het laden van de foto's maar deze geven in iedergeval een goede impressie! Geniet ervan! tot het volgende verhaaltje! ;) xx