Wildlife in Borneo - Reisverslag uit Sandakan, Maleisië van Karen Joppen - WaarBenJij.nu Wildlife in Borneo - Reisverslag uit Sandakan, Maleisië van Karen Joppen - WaarBenJij.nu

Wildlife in Borneo

Door: Karen & Roy

Blijf op de hoogte en volg Karen

25 Juli 2010 | Maleisië, Sandakan

Hallo!

We hebben weer heel wat meegemaakt, dus tijd voor het laatste verhaaltje!

Dinsdag was het dan tijd voor een relax dagje, op naar Palau Sapi! Om 10.00uur vertrok onze boot naar het mooie eiland! We hadden snorkelspullen gehuurd, dus dat moet wel goedkomen! Eigenlijk bijna de hele dag in het water gelegen om te snorkelen, erg mooie vissen en koraal! We hadden stukjes cake meegenomen onder water en dat vonden de vissen wel erg leuk en lekker! Binnen no time zaten er wel 100 verschillende vissen om ons heen te happen naar de cake! Wat een ervaring! De mooiste kleuren kwamen voorbij. Ook het koraal was nog best mooi en dat nog geen 10 meter van het strand. Gelukkig droog gehouden en om 16.30uur het bootje weer terug. Savond spullen gepakt en nog een hapje gegeten bij BBcafe, waar zo ongeveer iedere Nederlander zit. Is ook wel eens lekker, eens iets anders dan rijst/noodles!
Woensdagochtend vlogen we in alle vroegte naar Sandakan om daar aan onze jungle tour te beginnen!
Als eerste naar de Gomantong Caves geweest, de grootste 'Birdnestcave' ter wereld. We weten niet hoeveel, maar heeeeeel veel zwaluwen leven daar in de grot en bouwen nestjes, die een delicatesse zijn voor vooral de chinesen. Het stinkt er enorm, dat komt door de guano, dat is de vogelpoep die ze met zn alle achterlaten. Complete metershoge bergen zijn ontstaan in de grot. Als gevolg daarvan zitten er super veel kakkerlakken, die op de poephoop leven. Brrrrr! Ze liepen letterlijk midden door de kakkerlakken!
Daarna werd de trip voortgezet naar de Kinabantang Rivier, waar we 2 nachten zouden verblijven. Onze gedachte: een houten hutjes, blij zijn met een beetje water en stroom. De werkelijkheid: een resort met een kingsize tweepersoonsbed, een warme douche en zelfs WIFI!!!! Waauuww! Daar vermaken we ons wel 3 dagen!
Aan het eind van de middag onze trip over de rivier met een bootje, op zoek naar de dieren! Met onze gids, die ons gelukkig veel kon vertellen. Heel wat gezien, neusapen, makaken, veel vogels, een slang, neushoornvogels, kortombehoorlijk wat!
De volgende ochtend wederom zon tocht om te kijken of we nieuwe dieren zagen, helaas iets minder succes, maar toch blijft het leuk. Met z'n alle speuren naar de dieren! De rest van de dag een beetje relax gedaan en wat rondgelopen in de omgeving. Redelijk verse olifantenpoep gezien, die waren 2 weken geleden gesignaleerd, helaas hebben wij ze niet mogen zien! Wel nog een grote Lizard gespot die zomaar even langsliep. Aan het einde van de dag weer de rivier op en toen een krokodil van 3 meter gzien die een wild zwijn gevangen had en door het water meesleurde om ergens op te gaan peuzelen. Erg gaaf!!!
Savonds helaas alle spullen weer gepakt en op naar Selingan Turtle Island. Dat is een van de drie eilanden van het reservaat waar zeeschildpadden aan land komen om eieren te leggen. De eieren worden beschermd uitgebroed om te beschermen tegen hun vijanden. Daar overdag lekker aan het strand gelegen, savonds na het diner begon het wachten totdat de schildpadden eieren gingen leggen.
Om 21.15 uur was het zover!!! Spannend! Midden op het strand lag een grote zeeschildpad (108 cm lang en 98 cm breed) eieren te leggen. De schildpad is zelf in een soort trance. Mevrouw heeft 137 eieren gelegd!!! Behoorlijk veel als je het ons vraagt. Daarna werden de eieren in een Hatchery neergelegd waar ze beschermd en uitgebroed worden. Als laatste nog 26 kleine mini zeeschildpadden naar de zee gebracht. Nu staan ze op eigen benen, en moeten ze overleven in de zee. Minder dan 1 % van deze schildpadden zal volwassen worden. Zonder de hulp van dit reservaat zou dit aantal vele malen minder zijn!
Erg bijzondere ervaring!
Gister naar Sepilok Orang Oetan reservaat geweest waar we de Orang Oetangs hebben gespot. Hier worden kleine weesjes opgevoed om te overleven in het wild. Erg toeristisch, maar zonder de toeristen kan dit werk niet uitgevoerd worden. Erg dubbel, maar wel mooi om te zien!
Nog een stadstoer door Sandakan gehad, waar we momenteel verblijven. Maar we waren erg moe, elke dag vroeg opstaan en veel indrukken, kost toch behoorlijk wat energie.
Vandaag vertrekken we naar Tawau, om door te reizen naar het eiland Mabul waar we de laatste dagen gaan vertoeven! Het duiken staat nog op het programma, zijn benieuwd wat ons dat nog gaat brengen.
We willen er nog niet aan denken, mar helaas zijn we volgende week weer thuis! Dan kunnen jullie de verhalen in real life horen!
Wij gaan nog even super super hard genieten!

Groetjes, Roy & Karen

• 25 Juli 2010 - 07:37

Rianne:

Heej heej,
    Jullie maken toch wel een hoop mee zeg, Super gaaf!!!
    Ik ben benieuwd naar de verhalen in real life.
    Tot volgende week!
    kus Rianne

• 25 Juli 2010 - 07:43

Mam:

dat klinkt allemaal supergaaf veel gezien en veel meegemaakt geniet nog van de laatste dagen gr mam

• 25 Juli 2010 - 07:52

Mat En Ank:

Hey! Wat een mooie reis!
    Geniet nog heel erg van jullie laatste dagen. Groetjes

• 25 Juli 2010 - 08:47

José:

Heel wat wildlife gezien, leuk hoor. Misschien komen jullie ook wel een schildpad tegen tijdens jullie duik?! X josé

• 25 Juli 2010 - 08:58

Susanne:

Hey Karen en Roy, wat een mooie ervaringen, genieten maar! Ben benieuwd naar de foto's :)!

• 25 Juli 2010 - 09:15

Bram En Ellen:

Hee Karen en Roy, klinkt echt geweldig! Geniet nog maar goed van alle mooie indrukken!
    Groetjes Ellen en Bram

• 25 Juli 2010 - 11:29

Marjolijn:

Klinkt geweldig! Genier er nog vand aar!
    Liefs

• 25 Juli 2010 - 11:33

Mam:

zo te lezen hebben jullie veel gezien en beleefd daar.
    zijn natuurlijk erg benieuwd naar de verhalen.
    wordt een avond vertellen...
    geniet nog even en ook van het duiken daar..
    tot vrijdag,
    groetjes pap en mam uit t rooth....

• 25 Juli 2010 - 11:48

Roos:

Karen enRoy,

Jullie belevenerg veel en ondernemen ook veel als ik de verhalen moet geloven. Super en geniet nog van de laatste week.

Groetjes uit Velden

• 25 Juli 2010 - 12:08

Nicole:

geniet nog van de laatste dagen!! xxx nicole

• 25 Juli 2010 - 12:45

Sanne:

Maat!

Super super! Dat is toch die grot van de reclame ;) die ziet er super tof uit.. gaaf dat je daar geweest bent! En veel plezier met duiken..! Ik ga mijn theorie boek maar eens doornemen voor over 3 weekjes ! Jeeuj ! xx